Odpowiednie smarowanie silnika

silnik olej

Każdy doświadczony kierowca wie, jak ważne jest zapewnienie jednostce napędowej odpowiedniego smarowania i jak tragiczne w skutkach mogą być skutki zaniedbań w tym zakresie. Silnik jeżdżący na dobrym oleju będzie służył długie lata bez konieczności remontu kapitalnego.

Odpowiednie dopasowanie

Wyróżnia się następujące oleje silnikowe:

  • syntetyczne
  • półsyntetyczne
  • mineralne

Każdy z nich zalecany jest do innego typu silnika. Wynika to przede wszystkim z właściwości mieszanki.

Oleje syntetyczne co do zasady przeznaczone są do nowych silników. Ze względu na ich właściwości doskonale nadają się także do jednostek wysilonych, głównie w autach sportowych. Mają silne właściwości czyszczące, więc pod żadnym pozorem nie należy nimi zalewać motorów, które pracowały wcześniej na oleju mineralnym.

Z biegiem lat zaleca się przejście z pełnego syntetyka na półsyntetyk. Silnik podobnie jak cały samochód zaczyna się starzeć i zaczyna wymagać zupełnie innego traktowania. W przypadku niewysilonych jednostek napędowych starego typu można taki olej stosować od nowości.

Ostatni typ oleju jak sama nazwa wskazuje, jest wzbogacony o dodatkowe minerały. Stosuje się go przede wszystkim w silnikach dziesięcioletnich i starszych. Nie ma sensu używać go wcześniej, gdyż do tego czasu w zupełności można jeździć na półsyntetyku.

Co mówi producent?

Przy wyborze odpowiedniego oleju nie bez znaczenia jest to, co ma do powiedzenia w tej kwestii producent samochodu. Należy przede wszystkim trzymać się parametrów i norm podanych w książce serwisowej. Małe odstępstwa od normy nie będą czymś złym, ale nie zaszkodzi posłuchać kogoś, kto daną jednostkę napędową zaprojektował od podstaw.